1. Start
  2. Guides

Opdateret  

Sådan skifter du dæk (hjul) selv – du får brug for 5 værktøjer

Brian Sommer

Tid til vinterdæk og sommerdæk? Er du ude i sidste øjeblik? Her får du svar på, hvordan du skifter hjulene selv, og hvad du ikke må glemme.

Sådan skifter du dæk (hjul) selv – du får brug for 5 værktøjer

Alt om dækskifte (hjulskifte)

Når årstiden skifter fra varm til kold eller omvendt (ved cirka +7°), så er det også ved at være tid til at skifte dæk.

Eller - ja, egentlig er det jo faktisk hele hjulet (altså et dæk, som allerede er monteret en fælg), som du udskifter. Men i almindelig tale bruger vi ofte ordet dækskifte, når der tales om at skifte mellem vinterdæk eller sommerdæk (eller sommerhjul eller vinterhjul).

Det er kun de allerfærreste, som har grejet til selv at montere et dæk på en fælg – her må du typisk et smut til mekanikeren.

I Danmark er det ikke lovpligtigt med vinterdæk, men har man dem på bilen, skal de være monteret på alle hjul. I vores nabolande og rundt i Europa er der omvendt landespecifikke regler.

De gældende regler for vinterdæk (og pigdæk) i Danmark:

Vinterdæk: Vinterdæk er ikke lovpligtige, men hvis du vælger at skifte til vinterdæk, så skal de monteres på alle hjul, og mønsterdybden må mindst være 1,6 mm.

Pigdæk: Pigdæk må anvendes i perioden 1. november til 15. april. Derefter skal man skifte til dæk uden pigge. Vær opmærksom på, at der kan gælde andre regler i andre lande. Hos FDM kan du finde en oversigt med regler for vinterdæk rundt i Europa.


Klassiske fejl når man selv skifter dæk

I Sverige har de om nogen erfaring med at skifte mellem sommer- og vinterhjul. Her er det nemlig et decideret lovkrav at køre med vinterdæk, når det er vintervejr - og altid i perioden fra 1. december til 31. marts. Vi har talt med Daniel Sandberg, som tidligere har ejet et dækværksted i det sydlige Stockholm. Daniel har med andre ord skiftet tusindvis af hjul og vinterdæk om året.

Her er de mest almindelige fejl, der sker derhjemme i forbindelse med dækskifte:

  • At man sætter dækkene forkert på bilen eller ikke tager højde for rotationsretningen
  • At man spænder boltene/møtrikkerne for hårdt
  • At man ikke spænder møtrikkerne efter, når alle dæk er skiftet, og bilen igen står på jorden
  • At man glemmer at rengøre anlægsfladerne
  • At man glemmer at fylde luft på de nye dæk, så dæktrykket er forkert

Det nødvendige værktøj, når du skal skifte dæk

Det nødvendige værktøj når du skal skifte dæk

De fleste kan lære, hvordan man selv skifter dæk. Med det rette værktøj og hjælpemidler er det faktisk ret enkelt -- også hvis man ikke har prøvet der før.

1. Garagedonkraft eller anden løfteanordning

Brug aldrig den donkraft, der følger med bilen, da den er beregnet til nødskifte og ofte ikke er kraftig nok til regelmæssig brug. Se alle donkrafte

Bahco BH12000 2 Ton

2 ton donkraft med lavt indgangshøjde

Skifter du selv hjul hvert år, og har du et fast underlag (fliser, beton eller asfalt) – eller er din bil sænket? Så vil du helt sikkert sætte pris på en kraftig donkraft, som kan komme til med kun 7 cm. friplads. Den maksimale løftehøjde er 49 cm. – og så kan du stå oprejst, mens du betjener donkraften.

Pris fra: 1.989 kr.
Sammenlign priser

2. Krydsnøgle, top med forlænger og/eller møtrikmaskine

Du skal også bruge et værktøj til at løsne møtrikkerne. Mange vælger en krydsnøgle. Man kan også bruge en topnøgle med forlængerskaft. En møtrikmaskine kan også bruges, men bør ikke anvendes til at spænde møtrikkerne bagefter.

Sørg for, at det du køber passer til dine møtrikker. De almindeligste størrelser er 17, 19 og 21. Tjek dine og find størrelsen. Se alle krydsnøgler.

Gedore 4-way Wheel Wrench 17x19x21x11/16

Krydsnøgle i højeste kvalitet

Det tyske premiummærke Gedore er verdenskendte for deres bloknøgler og lednøgler i højeste kvalitet. Krydsnøglerne får også tænderne til at løbe i vand hos mekanikere. Køber du denne krydsnøgle, vil den kunne gå i arv i flere generationer.

Ryobi R18IW3-0 Solo

Populær, billig møtrikmaskine

Perfekt hvis man vil have arbejdet klaret i en fart. Møtrikmaskinen giver både kraft nok til at løsne møtrikkerne og fart nok til at få dem alle af så hurtigt som muligt. Ryobi R18IW3-0 Solo er en prisbillig model med et lækkert greb.

3. Stålbørste

Anvendes til at børste ringen ren, som fælgen er centreret på. Se alle stålbørster.

4. Kobber- eller aluminiumsfedt

Daniel foretrækker selv aluminiumsfedt, da han synes det er lettest at arbejde med. Husk, at du ikke må bruge kobberpasta på fælge, der ikke er af stål, da det ellers bliver til et galvanisk element, og bolten bliver forurenet.

5. Momentnøgle

Skudt over målet for de fleste, men udfylder en smart funktion. En momentnøgle anvendes til at spænde møtrikkerne efter – uden at du risikerer at spænde dem for hårdt. Husk, at du skal bruge toppe til momentnøglen, og at de skal passe til møtrikkerne på dine dæk. De mest almindelige størrelser er 17, 19 og 21 mm. Se alle momentnøgler.

Toolcraft 820680 Momentnøgle

Prisbillig og enkel momentnøgle

En lang momentnøgle med et lækkert gummieret greb, så du kan stramme ordentligt til. Har en praktisk toplåseanordning med frigøringsknap. Velegnet hvis du i forvejen har et sæt med toppe derhjemme.

Wera 05004018001 28pcs Topnøgle

Momentnøgle

Et komplet sæt med momentnøgle og toppe fra Wera. Indeholder i alt 28 dele. Ekstremt kompakt og let, så der er plads til det i bilen eller et egnet sted i garagen.

Guide: 13 enkle trin til selv at skifte dæk på bilen

Hvis dækværkstedet allerede er fuldt booket eller hvis du bare foretrækker at klare opgaven selv, er det vigtigt, at du udfører dækskiftet efter bogen; dels for at dækskiftet skal blive godt, dels for ikke at risikere eventuelle skader.

Det er populært at bruge elværktøj ved dækskifte, men husk at være forsigtig, når du spænder efter. Spænd ikke for hårdt, og spænd altid efter manuelt med krydsnøgle eller momentnøgle. Efterspændingen skal ske, når bilen står på underlaget med alle fire hjul.

Ha' følgende i hukommelsen

  • Undgå at stresse. Sørg for at have god tid, når du skal skifte dæk.
  • Brug godt værktøj.
  • Vær omhyggelig. Sørg for at udføre alle trin i den rigtige rækkefølge. Så bliver det nemmest, og der er mindre risiko for at komme til at glemme noget.

1. Tjek standen på dine dæk

Tjek standen på dine dæk

Inden du starter dækskiftet, kan det være godt at tjekke dækkenes tilstand. Det, man skal kigge på, er mønsterdybde, dækkenes alder og generelle tilstand. Kontroller også, at ingen af dækkene har tabt luft.

Man bør fylde luft på, inden man starter dækskiftet, for det er lettere at klare en eventuel utæthed, inden dækket er monteret på bilen.

2. Find et godt sted til dækskiftet

Lås dækket, så bilen ikke kan rulle væk under arbejdet

Parker bilen på et fladt underlag og træk håndbremsen. Hvis underlaget har en lille hældning, så parker bilen i hældningens retning, og læg eventuelt en klods eller lignende foran forhjulene som ekstra sikkerhed.

3. Læg dækkene klar

Tjek rotationsretningen på dækket

Læg alle dækkene ved det rigtige hjul. Vær omhyggelig med at tjekke rotationsretningen på dækkene. Det er vigtigt, at de roterer den rigtige vej for at udnytte dækkets maksimale kapacitet. Hvis dækkene er markeret med tidligere placering, fx VB for venstre bag, så bør du placere dækket venstre foran, hvis dækkene er omtrent lige gode.

Hvis der er stor forskel på mønsterdybden, bør de bedste dæk sidde bagerst. Undtagelsen er biler, der har forskellige dimensioner på for- og bagdæk - her skal det bredeste dæk altid sidde bagerst.

Årsagen til at skifte mellem for- og bagdæk ved hvert dækskifte er, at man får en jævn slitage på dækkene. Hvis der er forskellige mærker og mønstre på dækkene, bør man om muligt sætte samme mønster på samme aksel.

4. Tag vinterdækkene af bilen

Løsn alle bolte fra dækket

Nu kan du gå i gang med at løsne alle bolte/møtrikker på hjulene. Start med en halv omgang med en krydsnøgle, inden du påbegynder dækskiftet.

Hvis dine dæk er udstyret med låsemøtrikker/låsebolte, skal der bruges et særligt værktøj til at løsne dem. Sidder møtrikkerne hårdt fast, kan du bruge en hjulnøgle med forlængelse for at få mere kraft. Det er vigtigt at bemærke, at du ikke skal bruge en hjulnøgle til at stramme bolte ved dækskiftet.

Husk at være forsigtig, da bolte/møtrikker er meget følsomme. De må absolut ikke løsnes eller strammes til med elværktøj.

5. Tid til at finde donkraften frem

Find donkraften frem og find bilens løftepunkter

Find løftepunkterne på bilen. De er som regel markerede. Hvis du er i tvivl om, hvor løftepunkterne er, så se i bilens instruktionsbog. Placer donkraften centralt på løftepunktet, og løft et hjul ad gangen.

6. Tag dækket af bilen

Tag hjulet af bilen

Løsn hjulet fra bilen og hold imod med en fod placeret klokken 6 på hjulet, så det ikke falder af og ned på jorden. Når boltene/møtrikkerne er løsnet, løftes hjulet forsigtigt af.

7. Rengør og servicer overfladen bag dækket

Rengør og servicer overfladen bag hjulet

Når du skifter dæk, kan du lige benytte lejligheden til at kontrollere tilstanden på bremsebelægningen, mens hjulet alligevel er afmonteret.

Rengør anlægsfladen og navet på bilen med en stålbørste, hvis der er rust. Rengør også de tilsvarende overflader på fælgen, som skal sættes på bilen. Smør navet på bilen med et heldækkende, tyndt lag af aluminiumsfedt eller tilsvarende. Smør også bolte eller pindboltene på bilen forsigtigt med lidt fedt. Det er vigtigt ikke at bruge for meget.

8. Sæt det nye dæk på bilen

Løft det nye dæk op på bilen

Tilpas hjulet, der skal monteres, så hullerne i fælgen passer til bilen, inden du løfter. Gå ned i knæ eller på hug, og støt albuerne på knæ/lår for at få mere styrke.

Hold dækket klokken 4 og 8, og løft hjulet op på navet. Hold foden klokken 6 på hjulet for at aflaste og for forsigtigt at lirke hjulet på plads. Hold foden, hvor den er, og skru dækket fast.

Stil aldrig foden under dækket, men sæt sålen let mod dækkets side. Skru til der er modstand - ikke mere end det.

9. Spænd efter når bilen står på jorden

Sænk bilen ned igen

Sænk bilen ned og spænd efter med en krydsnøgle. Stram boltene/møtrikkerne over kors. Hjul med fem bolte strammes i et stjernemønster.

10. Tag dig af det afmonterede dæk

Marker på dækkets inderside, hvor det sad, for eksempel HB for højre bag. Dækkene kan også markeres på andre måder. En metode er at bruge skilte, der fastgøres på ventilerne.

11. Spænd efter når alle dæk er monteret

Efterspænd når bilen står på alle fire hjul

Når du har skiftet alle hjulene, og bilen igen står på fire hjul, er det tid til at lave en efterkontrol af alle bolte/møtrikker med din krydsnøgle.

12. Rengør dækkene og sørg for korrekt opbevaring

Vask hjulene og lad dem tørre, inden de lægges til opbevaring. Hjul fyldt med luft kan opbevares både liggende oven på hinanden eller stående.

Det optimale opbevaringssted skal være tørt, mørkt og køligt. Det er bedst at opbevare dækkene uden poser. Poserne er kun til at beskytte bilen mod snavs.

13. Efterspænd møtrikkerne

Inden man har kørt 50 kilometer efter dækskiftet, bør man foretage en efterkontrol af boltene/møtrikkerne og spænde dem med en krydsnøgle. Hvis man kort tid efter et dækskift mærker kraftige vibrationer eller hører støj, bør man straks standse bilen et sikkert sted og kontrollere hjulene. Hvis man kan føle mindre vibrationer i rattet eller sædet ved visse hastigheder, kan det være nødvendigt at få hjulene afbalanceret. Hvis det er tilfældet bør man kontakte et dækværksted.

Kontroller lufttryk og pumpe ved behov

Når du har fået dækkene sat på, er det en god idé at kontrollere lufttrykket i dem. Det er typisk på mellem 2,0 og 2,4 bar for personbiler. Det plejer at stå i instruktionsbogen, hvilket tryk din bilproducent anbefaler.

Med det rette lufttryk holder du brændstofforbruget nede og sikrer, at du ikke slider dækkene unødvendigt meget. Det er også vigtigt ud fra et sikkerhedsperspektiv.

Dæktrykket kan normalt kontrolleres på den nærmeste tankstation, men du kan også bruge en trykmåler og en kompressor til at kontrollere trykket og pumpe dækkene derhjemme.

Metabo Basic 250-24 W (601533000)

Kompressor med ledning

Denne meget velbyggede og oliesmurte stempelkompressor fra det tyske mærke Metabo har regulerbart driftstryk ved hjælp af en trykbegrænser med manometer. Trykbeholderen har hele 10 års rustgaranti. Du kan nemt flytte den takket være de to hjul bagpå. God koldstartsydelse takket være trykafbryder med aflastningsventil.

Ryobi R18I-0 ONE+ Solo

Batteridrevet 18-voltskompressor

Hvis du vil være helt mobil, kan du bruge Ryobis ledningsfri batterikompressor. R18I-0 har et maksimumstryk på 10,3 bar og en praktisk deflationsfunktion. Trods sin ringe størrelse har den indbygget opbevaringsplads til tilbehør.

Tommelfingerregel til skift mellem vinter- og sommerdæk

Hvornår skal man skifte mellem sommer og vinterdæk? Der er ret stor enighed om at sommerdæk er bedst til temperaturer over +7 grader, og vinterdæk er bedst under +7 grader.

Det skyldes blandt andet at gummiet (og mønstret) på et vinterdæk er sammensat, så det bevarer sin fleksibilitet og dermed opnår bedre greb ved kolde temperaturer, hvor et sommerdæk ellers bliver for hårdt. Omvendt slides vinterdækket hurtigt i varme temperaturer, hvor det bliver for blødt.
Så over eller under +7° celsius er en god indikator for, hvornår du skal skifte dæk.

Helårsdæk er også en mulighed, men vær opmærksom på at vejgrebet ikke er lige så godt som vinterdækkets, når der er tale om decideret vinterføre med meget sne på vejen.

  • Bedst i test
  • Tilbud
  • Guides
  • Om os