For English version, click here
Den nemmeste måde at få dine produkter fra din webshop vist på PriceRunner er ved at samle alle relevante oplysninger om dine produkter, priser og anden information på en struktureret måde til os. Det er det, der hedder et produktfeed.
Når du laver et produktfeed, opretter du et produktkatalog for din butik. Dit feed kan du så sende til os i form af et link og så kan vi lynhurtigt indlæse dit produktfeed og vise dine produkter i oversigterne.
De fleste e-handelsplatforme tilbyder i dag en række funktioner til at oprette et produktfeed. Det er typisk inkluderet i deres standardløsning.
Et produktfeed er altså en hurtig og effektiv måde at dele dine produktoplysninger med os. Det tager normalt mellem et par sekunder og et minut for vores system at behandle oplysninger, så vi efterføgende kan vise dine produkter frem. Du har fuld kontrol over, hvad det er, der bliver vist om dine produkter.
Har du ikke et produktfeed? Vi har mulighed for at indsamle informationer om dine produkter direkte fra dit website. Men den løsning kræver mere tid og flere ressourcer, og laver du nogen ændringer på dit website, er der en risiko for, at dine produkter forsvinder fra sammenligningerne. Et produktfeed er altså mere stabilt og fremtidssikret.
Kontakt os endelig, hvis du har nogen spørgsmål, så vi kan finde den bedste og mest køreklar løsning for dig og din butik.
Vi går efter at vise så korrekte og fuldstændige oplysninger. Derfor opdaterer vi vores systemer og butikkernes produktfeeds flere gange dagligt. Men det er også vigtigt, at du holder dit produktfeed opdateret og husker at få alle relevante oplysninger om dine produkter og dine priser med i produktfeedet.
Priser med mængderabat accepteres ikke. Det er som udgangspunkt varens enhedspris, som du skal tage med i dit produktfeed, og priserne skal være inklusive moms.
Hvis du har spørgsmål til dit produktfeed, så er det bare at kontakte os. Vi er her for det samme.
Dit produktfeed skal gemmes på en HTTPS-adresse eller en FTP-server, så vi kan tilgå og bruge filen med dine oplysninger i forhold til vores sammenligninger.
Hvis du blokerer adgang på IP-adresseniveau, skal du sikre dig, at PriceRunners IPs (13.48.206.143, 13.51.87.202 & 13.51.99.152) kan få adgang. Undlad at bruge dato- og tidsstempler eller anden information, der kan ændre URL'en til dit produktfeed - det kan risikere, at dine produkter forsvinder.
Vi anbefaler, at du tilføjer en last-modified HTTP response-header i forbindelse med oprettelsen af dit produktfeed. Den angivelse fortæller os nemlig, hvornår dit produktfeed senest blev ændret med angivelse af dato og klokkeslæt.
Når du har den her information med i dit feed til os, kan vi bedre optimere vores prisopdateringer og vise den seneste udgave af dit produktkatalog med dine produkter og tilgængelighed. På den måde vil vi oftere kunne tjekke for opdateringer i dit produktfeed.
Dit produktfeed bør laves med en af disse indkodninger:
UTF-8, UTF-16, ISO-8859-1, Windows-1252.
Du kan lave et produktfeed i de fleste formater. Vi kan håndtere de fleste af dem, og de mest almindelige er TEXT/CSV, XML og JSON.
Du kan dog ikke lave dit produktfeed i Excel-format eller anden ikke-tekstbaseret løsning. Og for at kunne behandle og opdatere dine oplysninger hurtigst muligt, bedes du komprimere dit produktfeed ved hjælp af gzip/zip.
Laver du dit produktfeed som en CSV-fil?
Så er det vigtigt, at dine produktdata struktureres i rækker og kolonner, hvor hver række repræsenterer et produkt og hver kolonne består af felter med produktoplysninger.
Hvert felt eller hver kolonne skal holdes separat fra hinanden med en bestemt separator. Vi anbefaler brugen af tab (\t), lodret streg (|), semikolon (;) og komma (,).
Brug såkaldte "field qualifiers" i starten og i slutningen af hvert felt. Det kan du gøre med apostroffer ( ‘ ‘ ) og citationstegn ( “ ” ). Vær opmærksom på, at tegnet ikke samtidig kan bruges inden for feltet.
Her får du en liste med anbefalede produktdata og forskellige attributter, som du bør have med i dit produktfeed. Oplysningerne er med til at sikre, at du og dine produkter bliver vist bedst muligt hos os. Rækkefølgen af værdierne og titlerne er uden betydning, så længe de er forståelige for vores systemer.
SKU/id
Navn
Pris
Leveringsomkostninger
Lagerstatus
Leveringstid
Brand
GTIN/EAN
Manufacturer SKU / MPN
URL
Billedlink
Kategori
Produktbeskrivelse
Condition
Color
Size
SizeSystem
AdultContent
AgeGroup
Bundled
EnergyEfficiencyClass
Gender
GroupId
Material
Multipack
Pattern
Brug SKU (varenumre) som ID på dine produkter, hvor det er muligt. Et SKU er unikt, og hver vare i feedet skal derfor angives med sit eget unikke SKU - ellers kan det resultere i, at produktet kasseres og ikke vises i søgeresultaterne.
Enhver variant eller model af et produkt bør tydeligt angives i dit produktfeed. PriceRunners søgemaskine og filtre gør brug af oplysningerne i dette felt. Sørg for at bruge de keywords, som du gerne vil findes på.
Dit produktnavn vil blive brugt til at matche dit produkt med vores produkter og brugerens specifikke søgning. Tilføj de vigtige detaljer, der definerer dit produkt.
Skriv de vigtigste detaljer først. Besøgende ser typisk de første 70 tegn (eller færre) af din titel afhængigt af skærmstørrelsen.
Brug keywords. Keywords kan hjælpe vores systemer med at matche dit produkt til brugerens søgning og på den måde gøre det tydeligt for brugeren, hvad du sælger. Dine keywords kan indeholde produktoplysninger som:
Men undlad at skrive oplysninger om rabatter, udsalg, lagerstatus eller leveringstid i produktnavnet. Det kan du angive et andet sted i feedet.
Prisen på dit produkt inklusive moms. Valutaen bør angives i feltet. Brug enten komma (,) eller punktum (.) som decimalseparator.
Priser med mængderabat accepteres ikke. Det er som udgangspunkt varens enhedspris, som du skal tage med i dit produktfeed, altså så prisen i dit produktfeed stemmer overens med den pris, som kunden ser i kurven ved bestilling.
Varens nedsatte pris inklusive moms. Valutaen bør angives i prisfeltet. Brug enten komma eller punktum som decimaltegn.
Hold Sale_Price-feltet tomt, hvis varen ikke er på tilbud. En værdi i dette felt vil overskrive den oprindelige pris i pris-feltet.
Du kan i den her sammenhæng tilføje feed-attributten <sale_price_effective_date> for at fortælle i hvilken periode den nedsatte pris er gældende.
Varens medlemskabspris inklusive moms. Valutaen bør angives i prisfeltet. Brug enten komma eller punktum som decimaltegn.
Vi viser kun medlemskabspriser, hvis medlemskabet er gratis og uden månedlig meromkostning. Det kan f.eks. være ved tilmelding til nyhedsbrev eller kundeklub, hvor det er gratis at være medlem.
Produktets leveringsomkostninger. Den pris, du angiver, skal samlet set inkludere alle leverings-/bestillingsomkostninger for forbrugeren. Det er for eksempel miljøtillæg, fragttillæg, ekspeditionstillæg, emballagegebyr osv.
Som udgangspunkt bør der være en købs-/bestillingsknap på produktet på din hjemmeside, så forbrugeren kan købe varen eller lægge en bestilling, for at dit produkt kan vises i en sammenligning.
Vi tillader dog, at kædebutikker kan blive vist med deres offline-priser, så længe produktet er på lager og kan købes i deres fysiske forretninger, men produktet skal stadig angives som "Ikke på lager" i produktfeedet.
Hvis produktet slet ikke kan købes/bestilles online eller offline, skal produktet ikke indgå i dit produktfeed.
Vi differentierer ikke på, om produktet er på et lokalt lager eller fjernlager. Din lagerstatus i produktfeedet skal altid være baseret på din online-lagerstatus, og du kan altså ikke vise lagerstatus for en af dine fysiske forretninger.
Produkter som forudsætter forudbestilling kan ikke angives som "på lager". Her bør du skrive "PreOrder" eller "ikke på lager" i dit produktfeed.
Du kan for eksempel angive lagerstatus som "in stock"/"out of stock" eller Ja/Nej eller antal produkter på lager.
Den leveringstid, du lover din kunde, fra kundens ordretidspunkt angivet i antal dage. Det er vigtigt, at leveringstiden i dit produktfeed svarer til det, du skriver på dit website.
Producenten af varen. Oplysningen bliver brugt i de filtre, som vores besøgende kan bruge i kategorierne.
Producentens unikke varenummer. Den information kan vi bruge til at matche produkter til en sammenligning.
Varens EAN-kode og unikke stregkodenummer. Vi bruger varens EAN-nummer til automatisk at matche dine produkter til en prissammenligning og til at gøre produkterne søgbare med stregkodelæseren i vores app.
URL til produktet på dit website. URL'en til dit website kan også indeholde UTM-parametre, så du i Google Analytics eller andre analyseværktøjer kan se, hvorfra du får trafik til dit website.
URL til produktets billede hos dig. Brug en statisk URL. Det billedlink, du bruger i dit produktfeed, bør altså ikke ændres, medmindre selve billedet udskiftes eller får en helt ny URL-struktur hos dig.
Undlad derfor at bruge billedlinks med tidsstempler, cacheværdier eller anden information, der kan ændres hver gang du genererer og opdaterer feed-data. Når du ændrer et billedlink, betyder det, at vi skal downloade og genbehandle billedet på ny i vores system. Formatet CMYK understøttes ikke.
Gør brug af den fulde brødkrummesti (breadcrumbs) for produktet på dit website. Hvor det er muligt, anbefaler vi dig at inkludere mere detaljerede kategorier, da det hjælper os med at kunne behandle dine produkter mere præcist. For eksempel, Sko > Sportssko > Løbesko.
Sørg for ikke at blande forskellige typer af produkter inden for dine kategorier. For eksempel, bør du placere tilbehør til en kaffemaskine i sin egen kategori og altså ikke i samme kategori som selve kaffemaskinerne.
Brug tegnet > til at holde forskellige niveauer i en kategori adskilt. Sørg for at bruge mellemrum både før og efter > symbolet. For eksempel, Tøj > Damer > Nederdele.
For kønsspecifikke produkter (f.eks. tøj og parfumer) er det vigtigt, at du opdeler dine produkter i Damer, Herrer og Børn. Vores filtre baserer sig delvist på din kategoriangivelse.
Detaljerede oplysninger om dit produkt. Jo mere relevante specifikationer om produktet, jo bedre. Vores søgemaskine og filtre bruger oplysningerne i dette felt. Sørg for at inkludere de keywords, som du gerne vil findes på. Maksimalt 30 ord.
Når du understøtter disse oplysninger i dit produktfeed, bør du gøre det pr. variant af dit produkt, hvor det er muligt. Dvs. forhandler du en sko i 7 størrelser, så bør skoen inkluderes 7 gange i dit produktfeed, men med hver sin størrelse angivet, unikke EAN-kode, unikke varenummer (SKU) m.m.
Brug attributten til at angive varens tilstand på købstidspunktet. Vi understøtter følgende værdier (på engelsk):
Brug attributten til at angive farven på dit produkt. For eksempel:
Brug attributten til at angive varens størrelse.
Den her værdi er synlig i en sammenligning, hvor du kan bruge filtre til at sortere på varens størrelse som set inden for tøj og sko, men også smykker/ringe m.m.
Brug attributten til at angive det land/størrelsessystem, der bruges for dine produkter. For eksempel UK eller EU.
Brug attributten til at angive, om dit produkt indeholder voksenindhold såsom nøgenhed og seksuelt indhold. Du kan angive det som (yes/no).
Brug attributten til at angive målgruppen, som dit produkt henvender sig til.
Brug attributten til at angive (yes/no), om produktet er et såkaldt bundle, som du har tilpasset med forskellige produkter, men med ét hovedprodukt.
Brug attributten til at angive energimærket på dit produkt.
Brug attributten til at angive det køn, som dit produkt henvender sig til. De understøttede værdier er unisex, male, female.
Brug attributten til at angive et ID for en gruppe af produkter, som fås i forskellige udgaver (versioner).
Brug attributten til at angive varens stof eller materialer.
Brug attributten til at angive antallet af identiske produkter, der sælges som en enhed. Det kan for eksempel angives som '6', hvis du sælger 6 flasker sammen.
Brug attributten til at angive varens mønster eller grafisk tryk.